حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13101 تعداد نوشته های امروز : 1×
تاثیر تغییرات اقلیمی در زمان مهاجرت پرندگان
  • ۱۴۰۳-۰۷-۲۴ ساعت: 8:36
  • شناسه : 27089

    تغییرات اقلیمی در زمان جابجایی و مهاجرت پرندگان تاثیر گذاشته است.   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد گفت: در گذشته به دلیل بارش برف، سه تا چهار هزار قطعه درنای خاکستری در این شهرستان فرود می‌آمد؛ اما طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و کمی بارش، […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    تغییرات اقلیمی در زمان جابجایی و مهاجرت پرندگان تاثیر گذاشته است.

    تغییرات اقلیمی در زمان مهاجرت پرندگان تأثیرگذاشته است

     

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد گفت: در گذشته به دلیل بارش برف، سه تا چهار هزار قطعه درنای خاکستری در این شهرستان فرود می‌آمد؛ اما طی سال‌های اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی و کمی بارش، جمعیت این پرنده بسیار کاهش یافته است.

    یوسف اربابی با بیان اینکه تایباد خط مسیر گذر پرندگان مهاجر است، افزود: شنیده شدن سر و صدای درنا‌های خاکستری مهاجر در این شهرستان در چند شب گذشته، نشان دهنده آغاز مهاجرت این پرندگان است.

    وی اظهار کرد: گرچه دشت کاریز مهم‌ترین زیستگاه درنا‌های خاکستری در خراسان رضوی است، اما، چون هنوز بارش برف نداشته‌ایم، در این منطقه فرود نیامده‌اند.

    رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد با بیان اینکه سال قبل جمعیت درنا‌های خاکستری در شهرستان بسیار کم بود، گفت: تغییرات اقلیمی در مسیر مهاجرت پرندگان تأثیر بسیاری گذاشته است.

    وی افزود: با وجود اینکه صدای درنا‌های خاکستری در آسمان شنیده می‌شود، اما هنوز به منطقه فرود نیامده اند که پیش‌بینی می‌شود با بارش برف در بهمن‌ماه، شاهد حضور درنا‌های خاکستری در این منطقه باشیم.

    اربابی دشت کاریز شهرستان تایباد را بهترین و امن‌ترین زیستگاه درنا‌های خاکستری برای زمستان گذرانی معرفی کرد و افزود: با تمام توان و شبانه روز از پرندگان مهاجری که در این دشت می‌نشینند و سایر گونه‌های جانوری شهرستان، حفاظت می‌کنیم.

    وی از شهروندان خواست با توجه به آغاز مهاجرت زمستانی پرندگان، ضمن مراقبت، از انجام هرگونه شکار و صید پرهیز کنند و افزود: بر اساس قانون، شکارچیان این پرنده، ۷۱ میلیون و ۶۲ هزار ریال جریمه نقدی می‌شوند.

    رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست تایباد با اعلام اینکه همزمان با شروع فصل سرما و بارش برف در شهرستان، میزبان انواع پرندگان مرغابی هستیم، گفت: گشت‌های مشترک با دامپزشکی شهرستان برای پایش بیماری‌های پرندگان مهاجر انجام می‌شود.

    شهرستان تایباد دو منطقه شکار ممنوع دارد که منطقه شکار ممنوع مرزی، ۵۸ هزار و ۲۰۰ هکتار وسعت دارد و از منطقه شکار ممنوع سده هم فقط ۲۵ درصد تحت حفاظت شهرستان تایباد است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.