حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 12978 تعداد نوشته های امروز : 0×
ثبت جشن نوروزی «سنگ قلیچ» روستای خمی بردسکن در فهرست آثار ملی
  • ۱۴۰۳-۰۷-۳۰ ساعت: 17:32
  • شناسه : 28461

    جشن نوروزی «سنگ قلیچ» روستای خمی شهرستان بردسکن، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده این اداره و اهالی روستای خمی، جشن نوروزی «سنگ قلیچ» در این روستا به عنوان […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    جشن نوروزی «سنگ قلیچ» روستای خمی شهرستان بردسکن، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

    ثبت جشن نوروزی «سنگ قلیچ» روستای خمی بردسکن در فهرست آثار ملی کشور

     

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن گفت: با پیگیری‌های به عمل آمده این اداره و اهالی روستای خمی، جشن نوروزی «سنگ قلیچ» در این روستا به عنوان رویداد‌های گردشگری جمهوری اسلامی، ثبت آثار ملی کشور شد.

     حسین علیزاده در معرفی این اثر ملی گفت: در زمان قدیم که مناطق کوهپایه شهرستان بردسکن سرسبز و پرآب بود، شخصی به نام «محمد قلیچ خان» هرساله قبل از فرارسیدن بهار با دام‌های خود به سمت روستای خمی می‌آمد و فصل بهار را در نزدیکی دامنه کوه کنار سنگ بزرگی اتراق می‌کرد.

     

    وی افزود: قلیچ خان هر سال در بدو ورودش به منزل کدخدای روستای خمی و پس از سال تحویل به منزل همه مردم روستا می‌رفت و با همه دیدار می‌کرد و به بچه‌ها عیدی می‌داد، به همین خاطر تمام مردم روستا عشق و علاقه خاصی به وی داشتند.

     

    علیزاده با بیان اینکه در ششمین روز از نوروز رسم بود تمام مردم روستا به سمت دامنه کوه محل استقرار قلیچ خان رفته و همه روز را به جشن و پایکوبی و بازی می‌گذراندند، گفت: بعد از فوت وی هم، هر سال این مراسم در کنار سنگ قلیچ خان برگزار می‌شد و این رسم ادامه یافت.

     

    رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان بردسکن، این سنگ را نشانه دوستی، صفا و صمیمیت دانست و افزود: هر سال در روز ششم فروردین مردم این روستا و برخی افراد از شهر و روستا‌های اطراف شهرستان بردسکن دور هم جمع شده و به منظور زنده نگه داشتن رسم و رسوم و آیین و سنت‌های قدیم، با مساعدت دهیار و اعضای شورای اسلامی روستای خمی این آیین را برگزار می‌کنند.

     

    علیزاده گفت: در فروردین سال آتی که اولین سال ثبت این مجموعه در آثار ملی کشور است، درصدد هستیم با همکاری بخشداری مرکزی، دهیار و شورای اسلامی روستای خمی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در محل جشن نوروزی سنگ قلیچ، برنامه ریزی کنیم 

     

    «سنگ قلیچ» در ۲۸ مهر امسال به شماره ۲۰۳۱۰۹۵۰ در فهرست رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسید.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.