حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13100 تعداد نوشته های امروز : 0×
درمان ضایعات کرونری با تکنیک‌های پیشرفته در بیمارستان رضوی
  • ۱۴۰۳-۰۷-۲۴ ساعت: 9:03
  • شناسه : 27103

    بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی در مشهد به امکانات موردنیاز درمان بیماران مبتلا به ضایعات پیچیده عروق کرونر قلب، مجهز شد.   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بیمارستان رضوی (اینترونشن کاردیولوژی) گفت: این بیمارستان به دو تکنیک پیشرفته آنژیوپلاستی «بالون شاک ویو» و «روتیشنال […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    بیمارستان فوق‌تخصصی رضوی در مشهد به امکانات موردنیاز درمان بیماران مبتلا به ضایعات پیچیده عروق کرونر قلب، مجهز شد.

    درمان ضایعات کرونری با تکنیک‌های پیشرفته در بیمارستان رضوی

     

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اقدامات مداخله‌ای قلب و عروق بیمارستان رضوی (اینترونشن کاردیولوژی) گفت: این بیمارستان به دو تکنیک پیشرفته آنژیوپلاستی «بالون شاک ویو» و «روتیشنال اترکتومی» مجهز شد.

    دکتر مسعود سجادی با بیان اینکه ۲۰ درصد موارد آنژیوپلاستی شامل مداخلات پیچیده کرونری می‌شود، افزود: این موارد را می‌توان به چهار دسته «ضایعات مزمن کرونری، ضایعات تنه اصلی رگ قلب، ضایعات درگیر در رگ و شاخه اصلی قلب و «ضایعات ناشی از رسوبات قابل‌توجه در جدار رگ» تقسیم‌بندی کرد. 

    وی ادامه داد: در مواردی که میزان رسوبات در جدار رگ خفیف باشد، بازکردن تنگی رگ قبل از تعبیه استنت با تجهیزات موجود در اتاق عمل همچون بالون‌های آنژیوپلاستی امکان‌پذیر است، اما اگر میزان رسوبات در جدار رگ متوسط تا شدید باشد، برای بازکردن تنگی آن قبل از تعبیه استنت، نیاز به ابزار و تجهیزات خاص پزشکی است. 

    این پزشک تصریح کرد: دراین‌بین، اگر میزان رسوبات داخل جدار رگ بسیار شدید باشد که بالون آنژیوپلاستی امکان عبور نداشته باشد، به توصیه انجمن اینترونشن اروپا می‌توان از همان ابتدا از اقدامات پیشرفته برای بازکردن رگ استفاده کرد. 

     معرفی تکنیک‌ها

    فلوشیپ اینترونشن کاردیولوژی بیمارستان رضوی افزود: در این موارد از دو تکنیک پیشرفته بالون شاک ویو (Shockwave) و روتیشنال اترکتومی می‌توان استفاده کرد که برای نخستین‌بار، این دو تکنیک به ترتیب در شهریور و مهر امسال در بیمارستان رضوی برای انجام عمل آنژیوپلاستی بیماران به کار گرفته شد. 

    دکتر سجادی گفت: تکنیک آنژیوپلاستی روتیشنال اترکتومی با استفاده از یک کاتر خاص که در انتهای آن مته بسیار کوچک قرار دارد، انجام می‌شود. 
    وی ادامه داد: این مته که قطر آن با توجه به ابعاد رگ انتخاب می‌شود، با سرعت بسیار بالایی در حدود ۱۵۰ هزار بار در دقیقه چرخیده و میزان رسوبات موجود در رگ را تا میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ در واقع، این مته مخصوص، رسوبات را به ذرات بسیار ریزی تبدیل و به انتهای رگ می‌راند؛ به‌این‌ترتیب، شرایط باز شدن مناسب تنگی رگ قلب به دنبال تعبیه استنت، فراهم می‌شود.

    فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی بیمارستان رضوی درباره دیگر تکنیک آنژیوپلاستی گفت: تکنیک شاک ویو نیز با به‌کارگیری بالون خاصی انجام می‌شود که از طریق یک منبع امواج الکتریکی با عبور از یک کابل رابط وارد بالنی مخصوص شده و با ایجاد موج الکتریکی آب اطراف بالن، تبخیر و موج صوتی ایجاد شده با برخورد به کلسیم جدار رگ قلب باعث شکسته‌شدن کلسیم می‌شود. 

    وی تصریح کرد: این دو تکنیک تقریباً بی‌خطر هستند و میزان عوارض گزارش شده با آنها در صورت رعایت نکات مربوطه، ناچیز است.

     نجات بیمار سندرم حاد کرونری

    دکتر سجادی گفت: نخستین عمل آنژیوپلاستی بیمارستان رضوی با استفاده از تکنیک روتیشنال اترکتومی بر روی یک بیمار ۶۹ ساله مبتلا به دیابت باسابقه جراحی قلب باز انجام شد که ۱۸ مهر به دلیل ابتلا به سندرم حاد کرونری در اورژانس بیمارستان رضوی بستری شده بود.

    وی افزود: این بیمار تحت آنژیوگرافی از کشاله ران قرار گرفت و باتوجه‌به نوع آناتومی کرونر بیمار و بسته‌شدن یکی از رگ‌های پیوندی عمل قلب باز گذشته وی، پس از مشورت تیم پزشکی، باتوجه‌به رسوب بالای کلسیم در تنه رگ اصلی بیمار تصمیم به انجام آنژیوپلاستی با تکنیک روتیشنال اترکتومی گرفته شد. 

    فلوشیپ آنژیوپلاستی بیمارستان رضوی افزود: قبل از انجام این تکنیک با استفاده از روش تصویربرداری داخل کرونری (IVUS)، مشخصات تنگی رگ قلب و کلسیم موجود در رگ بررسی شد، همچنین پس از انجام اترکتومی و پس از تعبیه استنت نیز مجدد این تصویربرداری تکرار شد که نتیجه آن رضایت‌بخش بود و باتوجه‌به شرایط پایدار و مناسب بیمار، وی ۲۱ مهرماه بدون عارضه از بیمارستان ترخیص شد.

     

    بیشتر بدانیم

    از تکنیک روتیشنال اترکتومی از سال ۱۹۹۳ میلادی در جهان استفاده می‌شود. 

    تکنیک آنژیوپلاستی هم حدود ۱۰ سال است که به‌صورت محدود در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    با توجه به حجم بالای بیماران دارای ضایعات پیچیده کرونری در بیمارستان رضوی و ضرورت دسترسی به دستگاه روتابلیتور، پیرو پیگیری‌های انجام شده در چندماه اخیر با خرید دستگاه روتابلیتور، امکان استفاده از تکنیک روتینشنال اترکتومی فراهم شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.