حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 12978 تعداد نوشته های امروز : 0×
ریال دیجیتال؛ از تأثیرات اقتصادی تا اجتماعی در ایران
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۱ ساعت: 16:52
  • شناسه : 28702

    یکی از مواردی که باعث تأکید بانک مرکزی بر راه‌اندازی ریال دیجیتال در کشور شد، جایگزینی آن (تا حد ممکن) به‌جای پول فیزیکی در تراکنش‌های مالی بود با این توضیح که بر خلاف ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین، ریال دیجیتال تحت نظارت و کنترل متمرکز بانک مرکزی و در قالب CBDC به بازار […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ



    یکی از مواردی که باعث تأکید بانک مرکزی بر راه‌اندازی ریال دیجیتال در کشور شد، جایگزینی آن (تا حد ممکن) به‌جای پول فیزیکی در تراکنش‌های مالی بود با این توضیح که بر خلاف ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز مانند بیت‌کوین، ریال دیجیتال تحت نظارت و کنترل متمرکز بانک مرکزی و در قالب CBDC به بازار عرضه شد و شرکت کارت اعتباری ایران کیش از طریق اپلیکیشن پات لایف و بانک تجارت به‌عنوان یکی از پیشگامان آن در این زمینه آن را عملیاتی کردند.

    به گزارش روابط عمومی ایران کیش، یکی از مواردی که به‌عنوان تأثیرات ریال دیجیتال مطرح شده نقش آن بر تحولات اقتصادی به شرط فراگیری آن در کشور است. قطعاً ساده‌ترین فرضیه‌ای که در این باره پیشرو است، موضوع کاهش هزینه‌هاست. قاعدتاً اگر مردم روزی استفاده از ریال دیجیتال را به قسمتی از برنامه خرید و پرداخت‌های خود تبدیل کنند بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های چاپ و توزیع پول فیزیکی کاهش میابد. از سویی دیگر ریال دیجیتال به‌عنوان یکی از ابزارهای کاهش فساد مالی و یا پول‌شویی نیز می‌تواند اقتصاد ایران را یاری گر باشد. تراکنش‌های ریال دیجیتال به طور خاصی به شفافیت‌های مالی و تبادلات سالم خرید و فروش‌ها کمک کرده و از طرفی به بانک مرکزی این امکان را می‌دهد تا با استفاده از آن، سیاست‌های پولی را به طور دقیق‌تر و مؤثرتر اعمال کند. این را هم نباید فراموش کرد که کاهش نقدینگی، افزایش چابکی و پویایی اقتصاد را نیز فراهم می‌کند.

    استفاده از ریال دیجیتال که اکنون با شارژ کیف پول الکترونیکی اپلیکیشن پات لایف (در بخش ریال دیجیتال پات لایف) امکان‌پذیر است، خدمات مالی را بهبود می‌دهد و از سویی می‌تواند به تحریک نوآوری در حوزه فناوری‌های مالی نیز منجر شده و اکوسیستم فین‌تک را هم تقویت کند.

    ایران کیش و بانک تجارت در قالب اپلیکیشن پات لایف تمامی مشکلات و چالش‌هایی که تا پیش‌ازاین درباره چنین فناوری مالی جدیدی عنوان می‌شد را برطرف کرده‌اند، آنها با فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب از سویی و ایجاد حریم خصوصی و تأمین کامل امنیت اطلاعات کاربران از سویی دیگر، تمامی مراحل حقوقی و نظارتی در این زمینه را پشت سر گذاشته‌اند. از همین رو چنانچه ریال دیجیتال، فرصت توسعه بیابد و مردم آن را در مدل پرداخت‌های خود بپذیرند، می‌تواند تأثیراتی نوین بر بانک‌ها و مؤسسات مالی نیز داشته باشد چرا که با افزایش تراکنش‌های دیجیتال، نقش بانک‌ها در نگهداری پول دگرگون شده و خدمات نوآورانه در این ساختار بیش از هر زمان دیگری قد علم می‌کند.

    با این فناوری، احتمالاً مسیری جدید در راستای تأثیرات قابل‌توجه بر تجارت بین‌المللی ایران نیز ایجاد می‌شود زیرا این پتانسیل در ساختار آن وجود دارد که تراکنش‌های بین‌الملل را سریع‌تر و با هزینه‌های کمتری انجام داده و از سویی به کاهش وابستگی به ارزهای خارجی منجر شود.

    پایگاه خبری نجوا

    تئوری‌های دیگری هم در این بین در ارتباط با آینده ریال دیجیتال مطرح است. اگر از تأثیرات مثبت زیست‌محیطی آن گذر کنیم، چه بسا در آینده از ادغام هوش مصنوعی با ریال دیجیتال بشود به تحلیل دقیق‌تر رفتارهای مالی کاربران و ارائه خدمات مالیِ شخصی‌سازی‌شده رسید و از این طریق افزایش رضایت کاربران و بهبود خدمات مالی را برای آنان خواهد داشت. به هر روی یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های فعلی ریال دیجیتال نقش آن در ایجاد سهولت در پرداخت‌های خرد است. چرا که همین الان از طریق ریال دیجیتال اپلیکیشن پات لایفِ شرکت ایران‌کیش می‌توان تراکنش‌های کوچک مانند پرداخت هزینه حمل‌ونقل مانند کرایه تاکسی و یا خریدهای کوچک روزمره را انجام داد.

    در مجموع باید گفت ریال دیجیتال قادر است تأثیرات روانی و اجتماعی عمیقی داشته باشد. از تغییر در الگوهای رفتار مالی گرفته تا تغییرات در نحوه مدیریت پول و سرمایه‌گذاری، ریال دیجیتال توانایی این را دارد تا بر جنبه‌های مختلف از زندگی افراد تأثیر بگذارد، به‌شرط آنکه مردم استفاده از آن را بپذیرند. البته مطلوب است فرهنگ‌سازی‌ها و اطلاع‌رسانی‌های پیوسته برای حرکت مردم در استفاده آن از سوی نهادهای دولتی؛ بانک مرکزی و سایر ارگان‌هایی که باید در این زمینه گام بردارند با جدیت بیشتری صورت گیرد.

    منبع

    کارت اعتباری ایران کیش












    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.