حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13050 تعداد نوشته های امروز : 72×
سهم بانوان در ابتلا به بیماری آرتروز ۶۰ درصد است
  • ۱۴۰۳-۰۷-۲۶ ساعت: 13:12
  • شناسه : 27625

    شیوع «آرتروز» (بیماری تخریب پیش رونده غضروف مفاصل) در زنان بیشتر از مردان است، به گونه‌ای که از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا، ۶۰ نفر زن و ۴۰ نفر مرد هستند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، فلوشیپ فوق تخصصی مچ پا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علت افزایش میزان شیوع آرتروز در […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    شیوع «آرتروز» (بیماری تخریب پیش رونده غضروف مفاصل) در زنان بیشتر از مردان است، به گونه‌ای که از هر ۱۰۰ بیمار مبتلا، ۶۰ نفر زن و ۴۰ نفر مرد هستند.

    سهم بانوان در ابتلا به بیماری آرتروز ۶۰ درصد است
    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، فلوشیپ فوق تخصصی مچ پا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علت افزایش میزان شیوع آرتروز در زنان، به دلیل نازک‌تر بودن غضروف و ضعیف‌تر بودن عضلات آسیب‌پذیری مفاصل بانوان است.

    دکتر علیرضا موسویان روز پنجشنبه افزود: عوامل محیطی و ارثی در ایجاد آرتروز در سنین پایین نقش دارند و در این میان فاکتور سن اهمیت زیادی دارد، چراکه ۷۰ درصد آرتروزها در سنین بالای ۶۰ سال تشخیص داده می‌شوند.

    عضو هیات علمی گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیشترین آرتروز در زانو، سپس مفصل لگن، مفصل ران(هیپ) و سپس مفاصل دست بروز می‌کند.

    وی با بیان اینکه آرتروز درمان قطعی ندارد افزود: چراکه مفصلی که تخریب شود برای همیشه تخریب شده است اما می‌توان با کنترل ضربات و آسیب‌های ورزشی، کاری و تصادفات، بهبود شرایط کاری بویژه کارگران، بهبود تغذیه و بهبود عادات زندگی جلوی آرتروز زودرس را گرفت.

     

    علائم آرتروز قابل تسکین است

    موسویان در ادامه گفت: اگرچه درمان خاصی برای آرتروز وجود ندارد، اما راه‌هایی برای تسکین مدیریت علائم آن وجود دارد که به کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کنند، اضافه وزن موجب می‌شود بدن مقدار بیشتری از پروتئین‌های مخرب را تولید کند بنابراین کاهش چند کیلوگرمی وزن باعث کاهش فشار و التهاب در مفاصل می‌شود و احتمال ابتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد.

    وی با اشاره به اینکه تمرینات ورزشی در آب از بهترین گزینه‌ها برای بیماران مبتلا به آرتروز و انواع دیگر آرتریت محسوب می‌شوند، افزود: مصرف برخی غذاها از جمله امگا۳ و ویتامین دی در کاهش ابتلا به این بیماری مؤثر است. اسید چرب امگا۳ موجب کاهش التهاب مفصل می‌شود و همین امر احتمال ابتلا به آرتروز را تا چندین برابر کاهش می‌دهد.

    فلوشیپ فوق تخصصی مچ پا پرهیز از مصرف مواد غذایی بسیار شیرین و پرچرب برای پیشگیری از آرتروز را پیشنهاد و بیان کرد: بالا بودن سطح قند خون و دیابت باعث افزایش سرعت شکل‌گیری مولکول‌ها و سخت‌تر شدن و حساس‌تر شدن غضروف نسبت به فشارهای مکانیکی و همچنین باعث تحریک التهاب سیستماتیک در بدن و در نتیجه تحلیل غضروف‌ها می‌شود.

    وی گفت: عوامل بسیاری همچون افزایش سن، اضافه وزن، مصرف سیگار و استفاده از سایر مواد مخدر و برخی از مشاغل همراه با انجام حرکت‌های تکراری یا بلند کردن اجسام سنگین در بروز آرتروز دخیل هستند، همچنین خطر بسیاری از عوامل میکروبی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها ممکن است باعث عفونت در مفاصل و ایجاد انواع آرتروز شوند.

    موسویان با بیان اینکه بسیاری از درمان‌های ارتوپدی برای پیشگیری از بروز آرتروز زودرس علامت دار انجام می‌شود، ادامه داد: وقتی آرتروز ایجاد شد، ورزش و تقویت عضلات و اصلاح بیومکانیک اندام، جلوی پیشرفت و علامت دار شدن را می‌گیرد.

    او افزود: درمان های دارویی در بهبود و تسکیل علائم آرتروز به کار می رود، اما امروزه نقش سلول‌های بنیادی و طب بازساختی در این درمان‌ها پر رنگ‌تر است و در نهایت مفصل تخریب شده با قفل کردن همیشگی یا تعویض با مفصل مصنوعی به عمر خود پایان می‌دهد.

    آرتروز یا «اُستئوآرتریت» بیماری بسیار شایعی است که در تمام مناطق جغرافیایی جهان دیده می‌شود. به این بیماری ساییدگی مفصل، ورم مفاصل و استخوان‌ها هم گفته می‌شود، آرتروز یک بیماری تخریبی پیش رونده در غضروف مفاصل است، ولی به رغم نام‌گذاری آن یک بیماری التهابی نیست، زیرا التهاب در این بیماری یک عارضه ثانویه است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.