حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13032 تعداد نوشته های امروز : 54×
ضرورت ارائه طرح برای نجات بزرگترین بادامستان دیم کشور در کوهسرخ
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۲ ساعت: 11:53
  • شناسه : 28886

    وسعت بزرگترین بادامستان دیم کشور در کوهسرخ به علت خشکسالی کاهش یافته و ارائه طرح و برنامه برای نجات آن، ضروری است.   به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ گفت: وسعت بادامستان این شهرستان طی دو دهه گذشته از ۲۱ هزار هکتار به کمتر از ۱۲ هزار و ۵۰۰ […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    وسعت بزرگترین بادامستان دیم کشور در کوهسرخ به علت خشکسالی کاهش یافته و ارائه طرح و برنامه برای نجات آن، ضروری است.

    ضرورت ارائه طرح برای نجات بزرگترین بادامستان دیم کشور در کوهسرخ

     

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ گفت: وسعت بادامستان این شهرستان طی دو دهه گذشته از ۲۱ هزار هکتار به کمتر از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

     

    حجت صفرنژاد اذعان کرد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با استفاده از نظر کارشناسان و انجام طرح‌هایی، بتوانیم همین مقدار باقیمانده از این بادامزار را حفظ کنیم.

     

    وی مهار روان آب‌ها (ایجاد سامانه آبگیر در منطقه توسعه ریشه درخت و ساخت بند خاکی تغذیه‌ای) و تقویت سفره‌های آب زیر زمینی از طریق رسوب برداری داخل بند‌های خاکی را از جمله طرح‌های نجات بادامستان‌های دیم کوهسرخ اعلام کرد.

     

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ تصریح کرد: شهرستان کوهسرخ یکی از قطب‌های تولید بادام دیم کشور است که خشکسالی‌های متوالی و کمبود آب و سرمازدگی‌های متمادی مشکلات اقتصادی و اجتماعی عمده‌ای را برای آن ایجادکرده است.

     

    وی بیان کرد: امسال، برای سومین سال پیاپی، ۱۰۰ درصد شکوفه‌های بادامستان‌های دیم دچار خسارت سرمای بهاره شد و خسارتی معادل ۱۵۰ میلیارد تومان به باغداران شهرستان وارد آمد.

     

    صفرنژاد تصریح کرد: هم اینک تعداد زیادی از درختان بادام دچار خشکی ناشی از کم آبی شده است و روز به روز بر دامنه این خشکی افزوده می‌شود، از طرفی درختان سبز و زنده نیز هرساله دچار خسارت سرمازدگی شکوفه‌ها در شروع فصل بهار می‌شوند.

     

    وی با بیان اینکه برای حفظ این میراث کهن که به عنوان دومین بادامستان دیم کشور محسوب می‌شود، دو اقدام مهم ضروری است، تصریح کرد: مهار روان آب‌ها هم از طریق «کنترل آب باران و افزایش نفوذ پذیری خاک در منطقه» و «توسعه ریشه درخت از طریق ساخت سامانه آبگیر بصورت نیم دایره در اطراف درخت» و هم از طریق اجرای طرح‌های آبخیزداری با ساخت بند خاکی تغذیه‌ای در بالادست اراضی بادامزار اجرا می‌شود.

     

    صفرنژاد افزود: این اقدامات باعث می‌شود رواناب ناشی از هر بارش که در ارتفاعات اتفاق می‌افتد، به سرعت از دسترس خارج نشود و در عوض به تدریج در آبرفت پایین دست نفوذ کند و توسط ریشه درختان به مصرف برسد.

     

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ ادامه داد: پیوند سرشاخه کاری درختان و جایگزین کردن ارقام دیرگل و مقاوم به سرما به جای ارقام موجود و ساخت باغات جدید با ارقام مقاوم به سرما با توجه به سطح موجود بادامستان‌های دیم، از دیگر اقدامات است.

     

    وی تصریح کرد: برای اجرای سامانه آبگیر و پیوند سرشاخه کاری در مجموع به اعتباری معادل ۱۲۵ میلیارد تومان نیاز داریم که تأمین این اعتبار از عهده منابع بلاعوض دولتی خارج خواهد بود و پیشنهاد می‌شود اعتبار لازم از محل تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی مدت در طول پنج سال تأمین شود.

     

    اجرای الگویی طرح در مناطق بادام خیز

     

    صفرنژاد بیان کرد: برای اقناع سازی باغداران نیاز به اجرای الگویی طرح است که باید در مناطق بادام خیز شهرستان شامل تنورجه، ایور، نامق، موشک، تولا، اکبر آباد، کوشه وکوشه نما و در هر روستا حداقل ۵ تا ۱۰ هکتار باغ دیم و در مجموع حدود ۱۰۰ هکتار به صورت الگویی توسط جهاد کشاورزی اجرا شود.

     

    وی اظهار کرد: برای اجرای الگویی در این سطح به اعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال نیاز داریم، همچنین باید تسهیلاتی در قالب ساخت باغ جدید به باغداران پرداخت کرد تا باغاتی که در سال‌های اخیر حذف شده اند مجدداً احیا و نوسازی شوند. 

     

    ضرورت تامین اعتبار برای ساخت باغات جدید

     

    مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوهسرخ با بیان اینکه در دو دهه اخیر بالغ بر پنج هزار هکتار باغ به طور کامل حذف شده و برای ساخت باغات جدید، در مجموع به ۷۵۰ میلیارد ریال تسهیلات نیاز داریم، افزود: در صورت تأمین اعتبار طی پنج سال، آمار بادامستان‌های دیم کوهسرخ به سطح قبلی یعنی حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار خواهد رسید.

     

    وی با تاکید بر اینکه برای نجات بادامستان‌های دیم کوهسرخ و ایجاد بارقه امید به دل باغداران نیاز به حمایت جدی دولت داریم، گفت: خسارت‌های متمادی سرمازدگی و خشکسالی موجب صفر شدن درآمد باغداران و سرمای هر ساله اسفند و خسارت ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی باغات بادام دیم موجب دلسردی وناامیدی باغداران از این منبع عظیم درآمدی شده است.

     

    صفرنژاد اضافه کرد: تخصیص اعتبار چه به صورت بلاعوض دولتی و چه تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت پنج سال به بالا موجب دلگرمی باغداران خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.