حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ Tuesday, 22 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 12978 تعداد نوشته های امروز : 0×
قرار گرفتن ۴۸ هزار دانش‌آموز نیشابوری در طرح مکمل‌یاری
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۱ ساعت: 19:44
  • شناسه : 28737

    ۴۸ هزار دانش‌آموز دختر و پسر مقطع متوسطه نیشابور زیر پوشش طرح مکمل‌یاری با قرص آهن و ویتامین دی قرار گرفتند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از این تعداد برای ۲۴ هزار و ۸۷۵ دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول و دوم […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    ۴۸ هزار دانش‌آموز دختر و پسر مقطع متوسطه نیشابور زیر پوشش طرح مکمل‌یاری با قرص آهن و ویتامین دی قرار گرفتند.

    قرار گرفتن ۴۸ هزار دانش‌آموز نیشابوری در طرح مکمل‌یاری

    به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: از این تعداد برای ۲۴ هزار و ۸۷۵ دانش آموز دختر مقطع متوسطه اول و دوم در نیشابور، آهن یاری و ویتامین دی‌تراپی و برای افزون بر ۲۲ هزار و ۸۵۰ دانش‌آموز پسر متوسطه اول ودوم فقط ویتامین دی تراپی انجام شده است.
    لیلا شورورزی افزود: برنامه آهن یاری از سال ۱۳۸۰ به صورت پایلوت (آزمایشی) در چند استان کشور آغاز شد و به مرور در کل استان‌های کشور به اجرا درآمد، برنامه مکمل یاری با ویتامین دی نیز از سال ۱۳۹۱ در کشور اجرا می‌شود.

    وی ادامه داد:کمبود آهن موجب کم خونی، اختلال در تمرکز حواس و کاهش قدرت یادگیری، خستگی زودرس و کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها می‌شود، برای پیشگیری از کمبود آهن علاوه بر رعایت تنوع و تعادل در برنامه غذایی روزانه و مصرف منابع غذایی حاوی آهن از جمله انواع گوشت‌های سفید و قرمز، حبوبات، انواع خشکبار و انواع مغزها، مصرف هفتگی مکمل آهن نیز لازم است.

    وی بیان کرد: نخستین علامت کمبود ویتامین دی، کاهش میزان کلسیم و فسفر سرم همراه با ضعف و انقباض عضلانی است، بیان کرد: کمبود ویتامین دی در کودکان ممکن است به صورت بیقراری، تحریک‌پذیری، بی‌اشت‌هایی و تعریق زیاد بروز کند.

    شورورزی گفت:کمبود شدید ویتامین دی موجب بروز «راشیتیسم» در کودکان و نرمی استخوان و افزایش شکنندگی استخوان در بزرگسالان و پوکی استخوان در سالمندان می‌شود و والدین نقش بسزایی در تشویق فرزندان خود در مصرف قرص‌های آهن و ویتامین دی دارند، بنابراین با آگاهی دادن به آنها می‌توانند در ارتقای سلامتی آنها موثر باشند.

    وی افزود: طبق روال سال‌های گذشته و براساس تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، اقداماتی در راستای بهبود وضعیت ریزمغذی‌ها در دانش‌آموزان، برنامه مکمل یاری ویژه دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم دختر و پسر از نیمه دوم مهر ماه سال جاری شروع شد.

    وی ادامه داد: طبق این برنامه مکمل آهن در بین دانش آموزان دختر متوسطه اول و دوم برای پیشگیری از کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، هر هفته یک عدد مکمل آهن به مدت چهار ماه در سال تحصیلی و مکمل ویتامین دی به صورت ماهانه یک عدد به مدت ۹ ماه توزیع می‎شود.

    مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی نیشابور گفت: در راستای اجرای طرح مکمل یاری در مدارس دوره متوسطه دخترانه و پسرانه، آموزش معلمان، مراقبان بهداشت مدارس، دانش‌آموزان و اولیاء آنها توسط کارشناسان تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت و در قالب طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت نیز انجام می‌شود.

    وی ادامه داد: نزدیک به ۴۲ درصد دانش‌آموزان زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در مقطع متوسطه اول و دوم قرار دارند.

    مرکز شهرستان ۴۰۰ هزار نفری نیشابور در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی و ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

    دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، به ۵۸۰ هزار نفر جمعیت چهار شهرستان نیشابور، فیروزه، زبرخان و میان جلگه خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.