حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13090 تعداد نوشته های امروز : 112×
مالیات اصلی‌ترین درآمد دولت در بودجه ۱۴۰۴
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۲ ساعت: 16:20
  • شناسه : 28950

    مسعود پزشکیان بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. این لایحه دومین بودجه بعد از تصویب و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است. راه پرداخت به همین بهانه نگاهی به جزئیات بودجه ۱۴۰۴ داشته است. براساس آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده، درآمدهای جاری دولت ۲ هزار و ۲۷۵ هزار میلیارد […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    مسعود پزشکیان بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد. این لایحه دومین بودجه بعد از تصویب و اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است. راه پرداخت به همین بهانه نگاهی به جزئیات بودجه ۱۴۰۴ داشته است.

    براساس آنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۴ آمده، درآمدهای جاری دولت ۲ هزار و ۲۷۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود. این رقم نسبت به بودجه ۱۴۰۳ رشد ۴۲ درصدی را تجربه کرده است.

    درآمدهای مالیاتی یک هزار و ۷۰۰ همت خواهد بود بنابراین بخش عمده‌ای از این درآمد از مالیات‌ها حاصل خواهد شد. بدین ترتیب درآمدهای مالیاتی نیز نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۳، ۳۹ درصد رشد خواهد داشت.

    منابع ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ درصد رشد
    درآمدها ۱۵۹۸۳۰۰۰ ۲۲۷۵۶۰۰۰ ۴۲
    واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱۶۵۶۰۰۰۰ ۲۳۳۲۰۰۰۰ ۴۱
    واگذاری دارایی‌های مالی ۳۱۹۰۰۰۰ ۱۳۸۰۰۰۰۰ ۳۳۳
    جمع منابع عمومی دولت ۳۵۷۳۳۰۰۰ ۵۸۸۷۶۰۰۰ ۶۸

    منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۴ نسبت به سال گذشته رشد ۶۸ درصدی داشته و از ۳۵۰۰ همت به ۵۹۰۰ همت رسیده است. بدین ترتیب انبساطی‌ترین بودجه چند سال گذشته رقم خورده است.

    بر اساس قانون بودجه سال آینده، درآمد دولت از محل خالص حقوق ورودی گمرک به ۲۶۴ همت خواهد رسید که رشد ۸۵ درصدی را نسبت به سال جاری رقم می‌زند. درآمد جاری دولت از محل سود سهام شرکت‌های دولتی و بهره مالکانه ۶۰ همت و حقوق معادن دولتی ۵۵ همت برآورد شده است. گفتنی است که این اعداد نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۴ تغییری نکرده است.


    درآمدهای جاری دولت ۴۲ درصد افزایش دارد


    درآمدهای جاری سال ۱۴۰۴ حدود ۲ هزار و ۲۷ همت برآورد شده این در حالی است که هزینه جاری ۴ هزار و ۸۱ همت عنوان شده است. تراز عملیاتی سال آینده براساس مندرجات ذکر شده در لایحه بودجه و با احتساب موارد فرابودجه و هدفمندی یارانه‌ها یک هزار و ۸۰۵ هزار میلیارد تومان است.

    واردکردن موارد فرابودجه‌ای و هدفمندی یارانه‌ها به داخل جداول بودجه می‌تواند از دلایل افزایش شدید کسری تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۴ باشد. گفتنی است کسری تراز عملیاتی در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰۰ همت بود. موارد فرابودجه‌ای و هدفمندی یارانه‌ها پیش از این خارج از جداول بودجه در نظر گرفته می‌شدند.

    عنوان ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ درصد رشد
    درآمدهای مالیاتی ۱.۲۲۲ ۱.۷۰۰ ۳۹
    خالص حقوق ورودی گمرکی ۱۴۳ ۲۶۴ ۸۵
    سود سهام شرکت‌های دولتی ۶۰ ۶۰ ۰
    مالکیت دولت در بخش ارتباطات ۲۰ ۲۶ ۳۰
    بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن ۵۵ ۵۵ ۰
    درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات ۴۶ ۶۱ ۳۱
    سایر درآمدها ۵۲ ۱۱۰ ۱۱۱
    جمع درآمدها ۱.۵۹۸ ۲.۲۷۶ ۴۲

    افزایش ۳۰ درصدی درآمد دولت در بخش ارتباطات


    بر اساس لایحه ۱۴۰۴ سقف درآمد دولت و تراز عملیاتی در بخش ارتباطات ۳۰ درصد افزایش داشته است. طبق جدول سقف درآمدها و تراز عملیاتی دولت، این رقم در بخش ارتباطات از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳ به ۲۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۴ رسیده و رشد ۳۰ درصدی را رقم زده است.

    همچنین در تبصره ۶ لایحه بودجه ۱۴۰۴ عنوان شده که شهرداری‌ها، وزارت راه و سایر دستگاه‌های اجرایی مکلف شده‌اند که مجوز حفاری و نصب تجهیزات فیبر نوری در معابر شهری و خارج از شهر را حداکثر ۱۵ روز پس از تقاضای اپراتور ارائه دهند.

    در راستای اجرای ماده ۶۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت تمامی دستگاه‌های مشمول موظف هستند حداکثر ظرف مدت ۳۰ روز مجوز حفاری و همچنین بهره‌برداری از  زیرساخت‌ها، امکانات و تجهیزات در اختیار خود را به اپراتورهای معرفی‌شده توسط وزارت ارتباطات ارائه کنند.


    تعرفه واردات گوشی تغییری نکرد


    بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴ تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار تغییر نکرد و مانند سال گذشته ۱۵ درصد باقی ماند. حقوق گمرکی گوشی‌های تلفن همراه وارداتی بالای ۶۰۰ دلار در رویه تجاری ۱۵ درصد و در سایر رویه‌ها ۳۰ درصد محاسبه و دریافت می‌شود.

    وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است منابع حاصل از اجرای این حکم را به‌ردیف درآمدی‌های ۱۱۰۴۱۰ واریز کند. واردات این کالاها از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز مشمول این حکم می‌شود.

    طبق جدول مفروض برآورد منابع و مصارف دولت، از محل حقوق ورودی گوشی‌های تلفن همراه کمتر از ۶۰۰ دلار به میزان ۱.۸ میلیارد یورو و تعرفه گوشی‌های بیشتر از ۶۰۰ دلار ۵۰۰ میلیون یورو درآمد به دنبال خواهد داشت.

    بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴، درآمد دولت از محل فروش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی در سال آینده به ۲ هزار و ۱۰۷ همت خواهد رسید. این درآمد در سال جاری یک هزار و ۵۹۴ همت عنوان شده است. با این حال در متن قانون بودجه ۱۴۰۳ درآمد از محل فروش نفت، گاز و فرآورده‌‌های نفتی ۵۸۰ همت برآورد شده بود.

    بر اساس لایحه بودجه سال آینده، از محل فروش و واگذاری اموال دولتی ۲۵ همت حاصل خواهد شد که نسبت به سال جاری کاهش ۶۰ درصدی دارد.

    همچنین ردیف تازه‌ای به نام «تسویه بدهی از طریق واگذاری اموال» ایجاد شده که بابت تسویه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بوده و ارزش آن ۲۰۰ همت ذکر شده است. در صورت عملیاتی شدن این ردیف، بخش بزرگی از بدهی دولت به صندوق‌ها تسویه می‌شود.

    عنوان ۱۴۰۳ ۱۴۰۴ درصد رشد
    منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی ۱.۵۹۴ ۲.۱۰۷ ۳۲
    منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول، غیرمنقول و سایر ۶۲ ۲۵ ۶۰-
    تسویه بدهی از طریق واگذاری اموال ۲۰۰
    واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۱.۶۵۶ ۲.۳۳۲ ۴۱

    بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ عنوان شده است، جمع واگذاری دارایی‌های مالی یک هزار و ۳۸۰ همت خواهد بود که نسبت به بودجه مصوب سال جاری ۳۳۳ درصد رشد داشته است.

    همچنین فروش اوراق ۷۰۰ همت عنوان شده که ۱۷۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۳ است. واگذاری شرکت‌های دولتی نیز ۱۳۵ همت گزار شده که رشد ۱۲۵ درصدی را تجربه کرده است. براساس لایحه ۱۴۰۴ حدود ۲۰۰ همت بابت اجرای ماده ۱۰ قانون برنامه هفتم توسعه اضافه شده که رشد ۱۷۵ درصدی فروش اوراق را به همراه داشته است.

    عنوان مصوب ۱۴۰۳ برآورد ۱۴۰۴ درصد رشد
    فروش، تحویل و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی ۲۵۵ ۷۰۰ ۷۵
    واگذاری شرکت‌های دولتی ۶۰ ۱۳۵ ۱۲۵۱
    سایر واگذاری‌ دارایی‌های مالی ۴ ۴ ۰
    استقراض از منابع صندوق توسعه مالی ۵۴۱
     جمع واگذاری دارایی‌های مالی ۳۱۹ ۱.۳۸۰ ۳۳۳

    سقف پاداش خدمت ۶۵۰ میلیون تومان شد


    بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۴، سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی ۶۵۰ میلیون تومان مشخص شده است. همچنین حداقل حقوق بازنشستگان ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بر اساس تبصره ۱۲ لایحه بودجه، حداقل مبلغ مندرج در حکم کارگزینی و قرارداد ماهانه ۱۲ میلیون تومان مشخص شده است. سقف معافیت مالیاتی برای حقوق‌بگیران نیز ۲۴ میلیون تومان تعیین شده است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.