حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13073 تعداد نوشته های امروز : 95×
نگاهی به چرایی فراگیر نشدن مسئله استعلام هویت اتباع خارجی
  • ۱۴۰۳-۰۸-۰۲ ساعت: 15:26
  • شناسه : 28933

    فقدان وب‌سرویس استعلام اتباع بیگانه در مرکز ملی تبادل اطلاعات و مهم‌تر از آن نامشخص بودن متولی ارائه این وب‌سرویس به کسب‌وکارها، باعث دامن‌زدن به موج بزرگ تأمین غیرقانونی نیازهای مهاجران مجاز و به‌تبع آن تأمین نیازمندی‌های مهاجران غیرمجاز می‌شود. به گزارش روابط عمومی سامانه‌های تجاری نوآوران توسن (آستان)، در این مطلب نگاهی به چرایی […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ


    فقدان وب‌سرویس استعلام اتباع بیگانه در مرکز ملی تبادل اطلاعات و مهم‌تر از آن نامشخص بودن متولی ارائه این وب‌سرویس به کسب‌وکارها، باعث دامن‌زدن به موج بزرگ تأمین غیرقانونی نیازهای مهاجران مجاز و به‌تبع آن تأمین نیازمندی‌های مهاجران غیرمجاز می‌شود.

    به گزارش روابط عمومی سامانه‌های تجاری نوآوران توسن (آستان)، در این مطلب نگاهی به چرایی فراگیر نشدن استعلام اتباع بیگانه خواهیم انداخت. در کنار مسائل مبتلا به شناخت مشتری و احراز هویت در کشور مسئله احراز هویت اتباع بیگانه مسئله‌ تازه‌ای است که در کنار عزم حکومت برای ساماندهی حضور اتباع پرشمار بیگانه در کشور قد علم کرده است. البته تاریخچه‌ای در دست نیست که اتباع بیگانه پس از انقلاب به چه نحو احراز هویت می‌شده‌اند و کدام یک از این مدل‌ها مدل بهتری بوده است.

    زمانی که از اتباع بیگانه در ایران صحبت می‌شود منظور متولدان کشور افغانستان هستند. درست است که لفظ اتباع بیگانه شامل اروپایی تبارهای ساکن ایران نیز می‌شود اما پرشماری افغان‌ها و پاکستانی‌های ایران و در کنار آن پرشماری اتباع غیر مجاز افغانستانی و پاکستانی در ایران باعث شده که مسئله رسیدگی به اتباع بیگانه در خصوص مهاجران این کشورها به صورت ویژه‌ای در دستور کار دستگاه‌ها و نهادها قرار گیرد گزارش‌های پلیس نیز نشان می‌دهد که شمار زیادی از مهاجران غیر مجاز دستگیر و روانه کشور خودشان شده‌اند.

    نوشتار پیشِ رو به مهاجران مجازی می‌پردازد که در این کشور اجازه کار و اقامت دارند. این افراد نیازهای یومیه‌ای مانند تأمین مایحتاج زندگی، خرید سیم‌کارت، رزرو هتل، اجاره محل اقامت و… دارند و بر اساس قانون نیاز است در همه‌ این موارد احراز هویت شوند. بیشتر این امور نیز امروزه به صورت آنلاین انجام می‌شود.

    مسئله احراز هویت اگرچه ویژگی برجسته امنیتی دارد اما برای مسائل مالی و مالیاتی نیز اهمیت دارد همچنین صاحبان کسب‌وکار وقتی فروش آنلاین اینترنتی راه می‌اندازند همان‌گونه که شماره موبایل یک فرد ایرانی را با تطبیق کد ملی و شماره موبایل آن می‌توانند اعتبارسنجی کنند و باید بتوانند اتباع بیگانه‌ای که دارای اسناد مهاجرتی و اقامتی رسمی هستند و سیم کارتی خریده‌اند را نیز از طریق استعلام شاهکار، شناسایی کنند.

    در این بین مشکلاتی وجود دارد برای مثال شماره ساماندهی اتباع دو بار تغییر کرده و از ۹ رقم به ۱۲ رقم افزایش پیدا کرده و بسیاری از اپراتورها یا دستگاه‌های اجرایی سوابق ۹ رقمی را دیگر چک نمی‌کنند یعنی اگر شما سیم کارتی خریده باشید با کد یکپارچه ۹ رقمی خود اکنون دیگر اکنون دیگر آن سیم‌کارت را سازمان تنظیم مقررات اطلاعات تطبیق مالکیت نمی‌دهد اگرچه اسناد مالکیتی فرد مهاجر کاملاً درست باشد.

    از این موارد که گذر کرد، پس از یکسان‌سازی کدهای اقامتی اتباع در حال حاضر کلیه اتباعی که از مبادی مجاز وارد کشور شده‌اند، می‌توانند از طریق این کد در سامانه‌های آنلاین کشور شناسایی شوند یا به عبارتی احراز هویت شوند.

    اما آنچه باعث سرگردانی این اتباع شده و این روزها اخبار متواتری از آن شنیده می‌شود کوتاهی دستگاه‌های مرتبط با ساماندهی اتباع بیگانه نیست بلکه این دستگاه‌ها به خوبی کار خود را انجام دادند و برای همه افراد مجاز شماره یکسان و فراگیری صادر کرده‌اند اما مسئله اینجاست که هیچ مرجعی این شماره فراگیر را به صورت یکپارچه و آن‌گونه که در قانون «مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» مشخص شده از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات در اختیار کسب‌وکارها و نهادها قرار نمی‌دهد.

    همین امر موجب سرگردانی بسیاری از کسب‌وکارها شده است. سامانه‌های متعددی که امکان استعلام کدهای آزمایش یا فراگیر اتباع را نیز داشته‌اند غالباً یا کار نمی‌کنند یا از دسترس خارج شده‌اند.

    راه‌حل این مشکل نیز آن است که دستگاه متولی این امر وب‌سرویس مذکور را که به نظر می‌رسد نام آن در میان سرویس‌دهنده‌های دولتی موسوم به سرویس «پژواک» است در اختیار مرکز ملی تبادل اطلاعات ایران قرار دهد تا از طریق اپراتورهای این مرکز به کسب‌وکارهای بخش خصوصی ارائه شود.

    نکته جالب و عجیب ماجرا اینجاست که باوجود پیگیری‌های اپراتور رسمی سازمان فناوری اطلاعات از سال گذشته هنوز مشخص نیست مرجع ارائه رسمی این وب‌سرویس دولت الکترونیک کدام دستگاه، وزارتخانه یا نهاد حکومتی است و همچنین کارگروه تعامل‌پذیری اطلاعات تاکنون برای درخواست‌هایی که در این حوزه صادر شده تعیین تکلیف نکرده است تا مشخص شود آیا دستگاه‌هایی که حدس می‌زنیم متولی این امر است، ملزم به ارائه آن سرویس هست یا خیر فارغ از آنکه از قانون تمکین می‌کند یا نه.

    مشخص است که اگر به دنبال امنیت هستیم یکی از ارکان امنیت سهل الحصول بودن استعلام‌هاست اگر هیچ سازمانی متولی استعلام وضعیت مهاجرت یا اقامت یک مهاجر نباشد و این امر فراگیر شود حتی فراگیرتر از کارت آزمایش یا شماره فراگیر اتباع خارجی آنگاه به صورت فراگیر همه کسب‌وکارها مجبور هستند یک راهکار جانبی برای فروش محصولات و خدمات خود به اتباع پرشمار خارجی در کشور ایجاد کنند و این خود خطری بالقوه ایجاد می‌کند تا مهاجران غیر مجاز نیز از آن بهره‌مند شوند.

    شرکت نوآوران توسن به عنوان اپراتور رسمی سازمان فناوری اطلاعات ایران راهکار حل مشکل دو طرفه که هم اتباع خارجی ذی‌نفع باشند و هم اتباع داخلی خیالشان راحت باشد که هر فعالیتی برای دو قشر با مشروعیت و از کانال‌های قانونی انجام می‌پذیرد، را ورود متولی وب سرویس استعلام اطلاعات اتباع خارجی به مرکز ملی تبادل اطلاعات می‌داند. از طریق ورود این مالک داده به مرکز ملی تبادل اطلاعات این سرویس، سهل‌الوصول و آسان در اختیار تمامی کسب‌وکارها قرار گرفته و آن وقت می‌توان مشکل عمده جامعه مهاجران قانونی را حل کرد و بیش‌از پیش دست‌وپای اتباع غیرقانونی را برای استفاده از خدمات قانونی بست.

    اگر شما نیز در کسب‌وکار خود نیاز به خدمات استعلام هویت اتباع خارجی دارید، می‌توانید درخواست خود را از طریق اپراتور رسمی سازمان فناوری اطلاعات ثبت کنید. امید است با تجمع و تعدد این درخواست‌ها واحد متولی این امر هرچه سریع‌تر با ارائه سرویس خود در مرکز ملی تبادل اطلاعات این امکان را برای بهره‌برداری کسب‌وکارها فراهم سازد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.