حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ آبان , ۱۴۰۳ Wednesday, 23 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 12999 تعداد نوشته های امروز : 21×
نیاز به ۲۰۰ اهداکننده خون در روز
  • ۱۴۰۳-۰۷-۳۰ ساعت: 22:49
  • شناسه : 28504

    مدیرکل انتقال خون گفت: در استان قزوین روزانه به حدود ۲۰۰ اهدا کننده نیاز داریم و در شش ماهه اول امسال ۲۱ هزار اهداکننده مراجعه کردند و به طبع آن حدود ۱۹ هزار دریافت کننده وجود داشت. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، اهدای خون در جامعه، یک فریضه اخلاقی و مسئولیت انسانی است. میلیون‌ها […]

    پ
    پ


    مدیرکل انتقال خون گفت: در استان قزوین روزانه به حدود ۲۰۰ اهدا کننده نیاز داریم و در شش ماهه اول امسال ۲۱ هزار اهداکننده مراجعه کردند و به طبع آن حدود ۱۹ هزار دریافت کننده وجود داشت.

    نیاز به 200 اهداکننده خون در روز

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، اهدای خون در جامعه، یک فریضه اخلاقی و مسئولیت انسانی است. میلیون‌ها نفر درسراسر جهان در این کار انسان دوستانه مشارکت و با اهدای خون خود، برای نجات جان انسان‌ها اقدام می‌کنند.
    در کشورما علاوه بر جنبه انسان دوستانه و ارزش اخلاقی اهدای خون، جنبه مذهبی و خداپسندانه آن هم باعث مشارکت فعال افراد می‌شود که نمونه‌های آن در ماه محرم به ویژه تاسوعا و عاشورا و همچنین اربعین حسینی مشاهده می‌کنیم و بسیاری از مردم اقدام به اهدای خون با هدف رفع نیاز بیماران در این کار خیر مشارکت می‌کنند. نکته‌ای که بسیا مهم و ضروری است که به ان تاکید کنیم، نیاز به خون همیشگی و دائمی است.
    مدیرکل انتقال خون استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: بیماری‌ها هیچوقت تمام نمی‌شوند و بیماران زیادی نیازمند گروه‌های مختلف خونی هستند. درتمام دنیا تنها راه تامین گلبول قرمز و سایر فراورد‌های خونی، اهدا خون توسط انسانهاست.
    دکتر صالحی فر گفت: پاسخ ما در استان به نیاز گروه‌های مختلف صددرصد است و در حال حاضر حدود شش تا هفت روز در گروه‌های خونی مثبت ذخیره وجود دارد، اما در گروه‌های منفی به واسطه میزان کم مقداری این ذخایر پایین‌تر است و امیدواریم ذخایر ما به هشت الی ۹ روز برسد.
    وی اظهار کرد: بیمارانی از جمله تالاسمی ماهیانه یک الی دو بار نیاز به دریافت خون دارند و هرچه سنشان بالاتر می‌رود نیاز به خون بیشتر دارند. بیماران سرطانی نیز در اثر عارضه بیماری یا طول درمانی نیاز حیاتی به خون دارند. به صورت علمی میزان نیاز مراکز درمانی احصا می‌شود و درصد احتیاطی برای ذخیره در نظر گرفته می‌شود.
    مدیرکل انتقال خون گفت: در استان قزوین روزانه به حدود ۲۰۰ اهدا کننده نیاز داریم و در شش ماهه اول امسال ۲۱ هزار اهداکننده مراجعه کردند و به طبع آن حدود ۱۹ هزار دریافت کننده وجود داشت. متاسفانه در استان قزوین، اتوبوس سیار اهدای خون وجود ندارد و حدود ۳۰ میلیارد تومان برای یک دستگاه از این اتوبوس‌ها نیاز است.
    صالحی فر گفت: افراد از سن ۱۸ سال تا ۶۵ سالگی با وزن حداقل ۵۰ کیلو می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند البته افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله اگر توانایی جسمانی داشته باشند با حضور ولی خود می‌توانند نسبت به اهدای خون اقدام کنند. دراستان قزوین اهداکنندگان بالاتر از حتی ۱۱۰ دفعه هم داشتیم. افراد ۱۸ تا ۳۰ سال برای اهدای خون بسیار مهم است تا پشتوانه اهدای خون از میان نرود.
    وی تصریح کرد: هر واحد خون جان سه انسان را نجات می‌دهد. این نجات بخشی باتوجه به فراورده‌های مختلف خونی صورت می‌گیرد. اهدای خون علاوه بر اینکه بر اساس پژوهش‌های منتشر شده در حوزه سلامت فرد اهداکننده بسیار مهم است و کمتر دچار بیماری‌هایی مانند سکته‌های مغزی و قلبی، چربی و فشار خون می‌شوند. عمر مفید گلبول‌های قرمز ۱۲۰ روز است و اگر خون اهدا نکنیم این گلبول‌ها به طور طبیعی از بین می‌روند.
    صالحی فر گفت: در کشور ما متاسفانه میزان اهداکنندگان از میان خانم‌ها ۵ درصد ودر استان قزوین حدود ۷ درصد است و ریشه آن در باور‌های اشتباه است که بانوان فکر می‌کنند کم خون هستند در حالیکه قبل از انجام عمل اهدای خون، آزمایش‌های لازم گرفته می‌شود. البته تعدادی از بانوان از روستای خورهشت تاکستان به صورت دسته جمعی برای اهدای خون مراجعه می‌کنند.
    مدیرکل انتقال خون اظهار کرد: فردی که حداقل سالی دوبار خون اهدا کند به عنوان اهداکننده مستمر شناخته می‌شود. آقایان سالی چهار بار و خانم‌ها سه بار می‌توانند خون اهدا کنند. بیش از ۵۸ درصد اهداکنندگان خون در استان قزوین، مستمر هستند که از میانگین کشور بالاتر است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.